Câteva dintre marile companii de transport au majorat deja tarifele pentru transportul rutier în Germania.
Începând cu 1 decembrie 2023, Germania va implementa o taxă de drum care va ține cont de nivelul emisiilor de CO2, în ciuda opoziției și a procesului legislativ îndelungat. Această suprataxă va fi de aproximativ 200 de euro pe tonă de CO2 și se va aplica camioanelor cu o greutate maximă de 7,5 tone sau mai mare. Din iulie 2024, toate vehiculele comerciale de peste 3,5 tone vor fi afectate. Vehiculele cu emisii zero, cum ar fi cele electrice, cu hidrogen sau cu pile de combustie, vor fi scutite de taxă până la sfârșitul lui 2025, urmând să plătească apoi doar 25% din valoarea obișnuită.
Această creștere a taxei de drum, conform Transport Intelligence (Ti), ar putea duce la o majorare de până la 83% a costurilor totale cu taxele de drum pentru transportatori, având cel mai mare impact asupra operatorilor cu vehicule mai vechi. Cu toate acestea, există îngrijorări că această taxă va duce la transferul costurilor către consumatorii finali și va impulsiona creșterea costurilor generale din lanțurile de aprovizionare.
Cu aproximativ 12% din costurile transportatorilor din Germania reprezentând taxe de drum în prezent, această schimbare va aduce aceste costuri la aproximativ 20%. Ca exemplu, un transportator cu 130 de camioane ar plăti aproximativ 200.000 de euro pe lună înainte de creșterea taxelor, dar va ajunge să plătească 400.000 de euro pe lună începând cu decembrie.
Această măsură a dus deja la creșteri ale tarifelor de transport în Germania din partea operatorilor de logistică, cum ar fi Maersk și DB Schenker. Cu toate acestea, această creștere a taxelor de drum ar putea determina transportatorii să caute alternative pentru a reduce costurile, deși capacitățile căilor ferate și navigabile sunt limitate.
Tranziția către camioane electrice este costisitoare, dar scutirea de taxă de drum va reduce semnificativ aceste costuri. Cu toate acestea, este posibil să dureze câțiva ani până când întreaga flotă a Germaniei, de aproximativ 800.000 de vehicule grele, va deveni fără emisii din cauza costurilor implicate. De asemenea, infrastructura de încărcare pentru vehiculele comerciale grele trebuie să fie dezvoltată pe autostrăzi.
Această creștere a taxelor rutiere nu va afecta uniform întreaga țară și va crea dificultăți pentru industriile situate în zone îndepărtate sau cu acces limitat la alternative de transport. Mai mult, ar putea reduce competitivitatea exporturilor germane pe piețele internaționale. De asemenea, modelul german ar putea fi preluat de alte țări, declanșând o tendință globală de introducere a unor taxe similare pe emisiile de CO2.